شنبه, 6 مرداد 1403
  • ساعت : ۰۸:۲۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ 
گوشه ای از كارنامه آبفا در مقابله با تنش آبی در كهگیلویه و بویراحمد /پایان جیره بندی آب در برخی مناطق
شهرک ولایت و الغدیر از جمله مناطقی است که سالهاست با تنش آبی روبرو است، برای حل این معضل در ماه های اخیر چاهی با دبی ۷۲ لیتر بر ثانیه حفر شده و با تکمیل و تجهیز چاه ها بزودی جشن اتمام تنش آبی در این نقاط نیز گرفته خواهد شد.

امید صالحی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به نزدیک شدن به فصل گرم و آغاز برخی نگرانی ها در خصوص آب، گفت: کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان هایی است که پراکندگى جمعیتی بالایی دارد، ما قریب به ۱۶۴۱ روستا داریم که بخش زیادی از آنها در مکان های سخت گذر و فاقد منابع تأمین آب پایدار بنا شده اند که سختی کار آبرسانی رو دوچندان کرده است.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفت: این شرایط خاص جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی گسترده آن در کنار فرسودگی بالای 40 درصد خطوط و شبکه های آبرسانی، باعث شده تأمین آب شرب در این استان علیرغم آنکه ۱۰ درصد روان آب های کشور را دارد، سخت و بسیار پر هزینه باشد.

 

اما خبر خوب چیست؟

 

وی گفت: در سال‌های اخیر گام های بزرگی با نگاه خوب دولت برای بهبود آبرسانی و کاهش چالش های کم آبی انجام شد، یکی از اقدامات مهم ما برای مدیریت تنش آبی خصوصا در روستاهای پراکنده استان، آبرسانی به ۱۰۷ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان و با همکاری ارزشمند بسیج سازندگی بود، در این زمینه با عملکرد خوبی که اتفاق افتاد، جایگاه دوم کشوری را کسب کردیم.

 

امید صالحی ادامه داد: در گچساران همواره تابستان تنش آبی وجود داشت اما برای برون رفت از این بحران تاریخی با اعتبار ۳۶۰ میلیارد ریالی، ارتقاء ایستگاه های پمپاژ در حال انجام است و بزودی با تکمیل این پروژه بزرگ، ظرفیت انتقال آب در شهر و روستاهای این شهرستان را با افرایش ۱۰۰ درصدی به ۵۵۰ لیتر بر ثانیه می رسانیم که پایانی بر بحران تاریخی آب این شهرستان خواهد بود.

 

وی افزود: شهرک ولایت و الغدیر از جمله مناطقی است که سالهاست با تنش آبی روبرو است، برای حل این معضل در ماه های اخیر چاهی با دبی ۷۲ لیتر بر ثانیه حفر شده و با تکمیل و تجهیز چاه ها بزودی جشن اتمام تنش آبی در این نقاط نیز گرفته خواهد شد.

 

رئیس هیئت مدیره آبفا گفت: شهر و روستاهای لیکک سالها بود خصوصا با شروع گرما، آب جیره بندی بود و هیچگاه ظرفیت مخزن تکمیل نمیشد، الان با اصلاح و توسعه ای که در روزهای اخیر انجام شد،  مخزن ۲۰۰۰ و ۱۵۰۰۰ این شهر پُر شده و آب تمام وقت در شبکه جریان دارد و خوشحالیم امروز وضع نگران کننده و تنش این منطقه از استان نیز سامان پیدا کرد.

 

او بیان کرد: برای روستاهای امامزاده جعفر نیز لوله و تأسیسات لازم خریداری شده و در روزهای آتی با اجرای اصلاح و توسعه در این منطقه، تنش آبی سالهای اخیر انشالله مرتفع می‌شود.

 

صالحی گفت: ۱۸ روستای باشت(خان احمد) بالای ۷۰ درصد هدر روی داشت ، از محل منابع داخلی آبرسانی به این منطقه با اعتباری بیش از ۲۰ میلیارد ریال انجام و تنش آبی آن با این اصلاح و توسعه مرتفع شد.

 

مدیرعامل آبفا خاطر نشان کرد: اگر روزی در شهر مادوان تنش آبی مسأله اول گلایه مندی ها بود در تابستان ۱۴۰۲ اجازه رنج بیشتر مردم و تکرار این شرایط بد آبی را ندادیم امسال نیز تلاشمان را دوچندان می کنیم، در شهر یاسوج نیز از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری بیش از ۳۵ کیلومتر اصلاح و توسعه با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال عملیاتی شده است و جدای از این بیش از ۱۵ کیلومتر اصلاح و توسعه از منابع داخلی اتفاق افتاد‌ که در راستای سامان دادن دسترسی پایدار مردم کهگیلویه و بویراحمد به آب شرب پایدار بوده و مقابله با تنش آبي است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0